Wednesday, December 22, 2010

Mesti Ke Orang Suka Kita?

Macam mana kita nak tahu kita ni disukai dek orang?Macam mana? Susah kan?Apa?Kalau orang senyum kat kita tentu orang tu suka kat kita?Belum tentu tuan,pak cik, mak cik, datuk,Datin.Belum tentu semua orang yang senyum kat kita suka kat kita.Kadang-kadang orang senyum dalam sindiran,dalam benci dan dalam menyampah.Maklum depan orang,senyum-senyum jugaklah,padahal dalam hati menyampah bukan main.
 Kan dalam dunia ni macam-macam manusia ada?Macam2 fiil.Yang pelik,yang aneh, yang ajaib memang banyak.Cuba baca cerita ni.Ketika angin bertiup kencang pada lewat malam,seorang pegawai tentera laut berjalan-jalan di atas kapalnya seorang diri untuk melayan fikiran yang berserabut.Entah macam mana dalam gelap tu kakinya tersadung tali.Dia tersungkur dan....Burrr!!Tercampak ke dalam laut. Pegawai tu tenggelam timbul dilambung ombak yang sedang menggila.
  Dia pun apa lagi,menjeritlah minta tolong.Jerung pun banyak di kawasan tu.Tiba2 sbuah pelampung dilempar ke arah pegawai itu olh seorang anak kapal yang lain.Dia pun terus menerkamnya.Maka selamatlah dia,ditarik semula ke atas kapal.
  "Terima kasih.Kalau awak x ada,tentu saya mati lemas",kata pegawai tu kepada anggota yang menylamatkannya.
  "Tak apalah...tuan sebenarnya saya belum tidur lagi.Bila dengar ada benda jatuh dan suara tuan menjerit-jerit minta tolong,saya terus bangun,"balas anggota itu.
 "Saya akan balas jasa awak.Saya akan maklumkan hal ini kepada semua anggota kita",kata pegawai itu.
  Tiba2, nak tahu?Anggota tentera laut tu panik."jangan, tuan!Jangan!Diamkan saja benda ni,sebab kalau dia orang tahu, mampus saya.Mesti saya pulak yang akan kena campak ke laut?"Laa..pasal apa pulak?Faham x?
 Pasal tulah kita boleh assume semua orang suka kita dan kita jugak x boleh assume semua orang benci pada kita.Benda ni susah nak tahu,Nak tahu jgak,kena jadi macam pegawai tentera laut tadi tulah.Siapa nak,kan?
  Jadi, lantaran susah nak tahu, kita buat tak reti aje.Yang kita tahu dan reti kita buat baik dan berbaik dengan semua orang.Orang nak benci,nak menyampah,nak sakit hati tu dia orang punya pasal.Yang kita tahu kita tak buat gitu pun pada siapa2.Amcam ok x?hahhahaha.....





No comments:

Post a Comment